Keuzes maken

Afgelopen week zijn we samen met Kai naar de (Kentalis) Enkschool in Zwolle geweest. We hebben daar een intake gesprek gehad met de IB-er van de school en we zijn samen met Kai in twee klassen wezen kijken. De IB-er wilde ons graag het verschil laten zien tussen een doof/sh klas en een TOS klas. Dit omdat ze, na het lezen van Kai zijn dossier en aanvraag voor cluster twee onderwijs, concludeerden dat Kai zijn taalproductie echt nog minimaal is en hij heel goed zijn gebaren gebruikt om met anderen te communiceren.

Eerst zijn we met hem in een klas wezen kijken waar les wordt gegeven aan doof en slechthorende kinderen. Het was een klasje van zeven kinderen en een leerkracht en een klasse assistent. Kai vond het allemaal heel spannend want hij bleef stijf bij mij op schoot zitten. Hij observeerde wel wat er gebeurde in de kring maar draaide zich ook wel regelmatig even om naar mij. Voor ons was het goed om te zien hoe het er in deze klas aan toe gaat. Alles wordt uiteraard ondersteund met gebaren anders kunnen de kinderen niet communiceren. De kinderen gebaren er lustig op los. Na een tijdje zijn we naar de TOS klas gegaan. Hier zitten dus kinderen in die een TaalOntwikkelingsStoornis hebben. Dit was een klas van 15 kinderen en twee leerkrachten. Wij vonden het een ‘drukke’ klas. Veel kinderen in een relatief klein lokaal. we hebben samen aan de ‘zijlijn’ meegekeken. Maar Kai was er al snel klaar mee. Daarna zijn we weer naar het kantoor van de IB-er gegaan. We hebben er samen nog over doorgepraat wat de beste optie zou zijn voor Kai. De doof/sh klas lijkt de beste keuze voor hem. Hij kan dan in een kleine klas zich gaan ontwikkelen en hij kan dan communiceren met andere kinderen wat hem waarschijnlijk ook veel zelfvertrouwen zal geven. Nu is communiceren met andere kinderen enorm lastig voor hem. Hij kan ze niet in taal vertellen wat hij wil/bedoeld. We zouden er nog een paar dagen over nadenken en dan laten weten welke klas het zou worden.

Voor Erik was het direct duidelijk. Hij vindt dat Kai nu eerst het beste naar de doof/sh klas kan gaan. Ik, Jessica, wilde er graag nog even over nadenken en ook overleggen met zijn begeleiders op de vroegbehandeling van Pento en zijn logopediste. Maar ook zei konden zich helemaal vinden in de keuze voor de doof/sh klas. Dus na een paar dagen onze keuze doorgegeven aan de school. Het voelt goed. Voor Kai wel een heel nieuw leven na de zomervakantie maar hij heeft het nodig en het zal hem goed doen. Daar zijn we van overtuigd. Hij zal dan met de taxi naar school gaan. Dat lijkt me nog wel een dingetje maar dat zal ook wel goed komen.

We gaan dus eerst maar in gesprek met de gemeente over het vervoer…wordt vervolgd.

Advertenties

One thought on “Keuzes maken

  1. Goede keuze! Jullie zullen merken, dat hij helemaal gaat opbloeien.
    Onze kleine man gaat na de vakantie naar het SBO. Bijna zes jaar ondervoeding en drie jaar verwaarlozing (alleen in bedje gelegen) en onder-stimulatie hebben hun sporen nagelaten.
    Zijn intelligentie is normaal, maar hij heeft een grote achterstand, komt letterlijk en figuurlijk van ver en het verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsleeftijd is heel groot.
    Gelukkig verloopt de hechting super en dat vinden wij het allerbelangrijkste, daar hangt zijn levensgeluk vanaf. De rest komt wel, hij moet nog zoveel ontdekken en verwerken.
    Ze komen er wel, onze mannetjes (en vrouwtjes).
    Heel fijn dat jullie hier zo open over schrijven, Kai steunen in zijn behoeftes, hem niet overvragen of te hoge verwachtingen aan hem stellen. Zo kan hij zich veilig voelen en zich in deze veiligheid en onvoorwaardelijke liefde ontwikkelen.
    Veel liefs,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s